دی اچ ای آ ، بررسی موارد مصرف فواید و عوارض

دی اچ ای آ DHEA و فواید بیشمار آن

دی اچ ای آ ( DHEA ) دی هیدرواپی آندروسترون : تا چند وقت پیش مورد توجه قرار نمی گرفت چون فواید این محصول برای دانشمندان ناشناخته مانده بود به همین دلیل به عنوان یک ماده کارآمد  شناخته می شد اما امروزبه لطف پیشرفت علم افزایش دانش در مورد دی اچ ای آ مقالات علمی متعددی ارائه شده است که حاکی از فواید پر شمار DHEA دارد . برای آکاهی از کاربردهای دی اچ ای آ ، فواید ، عوارض ، دوز مصرف ، این نوشته را مطالعه کنید.

درباره DHEA

دی اچ ای آ  هورمونی است که عمدتاً توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می شود. غدد فوق کلیوی  در بالای کلیه ها قرار دارند و همچنین هورمون های کورتیزول و آلدوسترون , آدرنال را تولید می کنند.

دی اچ ای آ بر خلاف هورمون های دیگر، با افزایش سن، سطح آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. سطح دی اچ ای آ  شما در سن 20 سالگی به بالاترین حد خود می رسد و سپس حدود 10 درصد در هر دهه کاهش می یابد. برای همین به این هورمون ، لقب هورمون جوانی نیز داده اند .عملکرد این هورمون به قدری بالاست کمبود آن می تواند موجب ناباروری در مردان و زنان شود و یکی از عمده مصارف این محصول درمان ایمن ارزان در باروری می باشد.

دی اچ ای آ یک هورمون استروئیدی است که در بدن از کلسترول ساخته می شود. در درجه اول در غدد فوق کلیوی شما تولید می شود، اما مقادیر کمی نیز توسط غدد جنسی، بافت چربی، مغز و پوست شما ساخته می شود. نقش های زیادی در بدن شما دارد، اما همه این نقش ها به خوبی شناخته نشده اند.

بدن شما می تواند DHEA را به استروژن و تستوسترون، هورمون های اصلی زنانه و مردانه، تبدیل کند. همچنین به عنوان یک نوروستروئید برای افزایش تحریک پذیری نورون ها در سیستم عصبی مرکزی شما عمل می کند.

عقیده بر این است که این تأثیر بر روی سیستم عصبی شما ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد، اما برای درک کامل نقش آن  تحقیقات بیشتری لازم است. البته فراموش نکنید این مکمل  در آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADE) و انجمن ملی ورزشکاران دانشگاهی (NCAA) هر دو دی اچ ای آ را در لیست مواد ممنوعه خود قرار داده اند.


مزایای نسبت داده شده به مکمل  دی اچ ای آ چیست؟

دی اچ ای آ و سطح تستوسترون

بدن شما می تواند دی اچ ای آ را به تستوسترون تبدیل کند. مصرف دی اچ ای آ ممکن است سطح تستوسترون شما را افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که مصرف 50 میلی گرم DHEA در طول روز، سطح تستوسترون آزاد را در بزرگسالان میانسالی که تحت تمرینات ورزشی با شدت بالا قرار می‌گیرند، افزایش می‌دهد.

آیا DHEA بر استروژن تأثیر می گذارد؟
DHEA افزایش قابل توجهی در سطح آندروژن ایجاد کرد، در حالی که HRT چنین نبود. علاوه بر این، DHEA به تنهایی باعث افزایش قابل توجهی کمتر در سطوح استروژن و بتا اندورفین و کاهش بیشتر در سطوح کورتیزول نسبت به HRT شد. DHEA و HRT همچنین افزایش قابل توجهی مشابه در سطح آلوپرگنانولون ایجاد کردند.


دی اچ ای آ و چربی سوزی

تاثیر آن بر چربی سوزی نامشخص است
مانند توده عضلانی، اکثر تحقیقات نشان می دهد که DHEA در کاهش توده چربی موثر نیست
با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که مکمل های DHEA می توانند کاهش اندکی در توده چربی در مردان مسن یا بزرگسالانی که غدد آدرنال آنها به درستی کار نمی کند ایجاد کند
یک مطالعه نشان داد که DHEA توده چربی را در طول چهار ماه حدود 4٪ کاهش می دهد، اگرچه این در بیماران مبتلا به مشکلات غده فوق کلیوی بود
در حالی که اثرات مکمل های استاندارد DHEA بر توده چربی چشمگیر نیست، شکل متفاوتی از DHEA ممکن است امیدوارکننده تر باشد.
این شکل از مکمل، به نام 7-Keto DHEA، که از متابولیت DHEA به دست می آید  باعث افزایش میزان متابولیسم در مردان و زنان دارای اضافه وزن می شود.
علاوه بر این، در طول یک برنامه ورزشی هشت هفته ای در بزرگسالان دارای اضافه وزن، وزن بدن و توده چربی پس از مصرف مکمل های 7-Keto DHEA در مقایسه با دارونما سه برابر بیشتر کاهش یافت
این شکل از DHEA به کاهش چربی کمک کند در حالیکه فواید افزایش تستوشترون را همانند DHEA ندارد.


آیا می توان دی اچ ای آ را هر روز مصرف کنید؟

مصرف DHEA تا 2 سال به طور ایمن استفاده شده است، معمولاً در دوزهای 50 میلی گرم در روز. عوارض جانبی دی اچ ای آ معمولا خفیف است و ممکن است شامل آکنه و ناراحتی معده باشد. دی اچ ای آ احتمالاً در صورت استفاده در دوزهای بالا یا طولانی مدت ناایمن است. از دی اچ ای آ در دوزهای بالاتر از 50-100 میلی گرم در روز یا برای مدت طولانی استفاده نکنید.

دی اچ ای آ شما را جوان تر نشان می دهد
DHEA هورمونی است که پیش ساز سایر هورمون ها مانند استروژن و تستوسترون است. سطح دی اچ ای آ با استرس و همچنین با افزایش سن کاهش می یابد. DHEA همچنین تولید کلاژن را افزایش می دهد و باعث می شود پوست صاف تر و جوان تر به نظر برسد.

همچنین مطالعات انسانی اضافی در افراد مسن نشان داده است که مصرف طولانی مدت مکمل دی اچ ای آ با دوز 50 میلی گرم در روز به مدت 6 ماه تا 2 سال ممکن است مقاومت به انسولین را کاهش دهد و تری گلیسیرید و سایتوکین های التهابی  کاهش دهد.  افزایش اثرات تمرین با وزنه بر توده عضلانی ، کاهش سفتی شریان ها ، بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش چربی احشایی و زیر جلدی در دوز 25 میلی گرم در روز به مدت 6 ماه دیده شده است، پروهورمون دی اچ ای آ همچنین عملکرد شناختی را در زنان با اختلال شناختی خفیف تا متوسط بهبود بخشید.

مزایای دی اچ ای آ برای زنان

همچنین پیش ساز هورمون های جنسی زنان از جمله استروژن، پروژسترون و تستوسترون است و به عنوان یک هورمون احساس خوب شناخته می شود. علاوه بر این، مکمل‌های DHEA برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله: کاهش عضله، کاهش وزن، پوکی استخوان، افسردگی و یائسگی استفاده شده‌اند.

  • از سوی دیگر، سطوح کافی DHEA (که توسط متخصص در درمان جایگزینی هورمون تعیین و نظارت می شود) می تواند به زنان کمک کند
  • افزایش میل جنسی – از آنجایی که DHEA پیش ساز هورمون های جنسی است، سطوح سالم آن سلامت کلی جنسی را ارتقا می دهد.
  • بازسازی توده عضلانی بدون چربی – این برای کاهش وزن اضافی و بهبود شاخص توده بدن (BMI) ضروری است.
  • کاهش وزن – به دلیل ارتباط مستقیم با کورتیزول و رسوبات چربی، افزایش وزن می تواند ناشی از سطوح بالا و پایین کورتیزول باشد.

چگونه بفهمم که به مکمل دی اچ ای آ نیاز دارم؟

معمولا برای افراد جوان و سالم، مصرف DHEA احتمالاً ضروری نیست. این هورمون به طور طبیعی در بدن تولید می شود و لزوماً مقدار بیشتر آن بهتر نیست. با این حال، مکمل  دی اچ ای آ ممکن است برای برخی افراد، به ویژه افراد سالمند و آنهایی که مشکلات خاصی از غدد فوق کلیوی، جنسی یا باروری دارند، مفید باشد.

آیا میتوان سطح دی اچ ای آ را به طور طبیعی بالا برد ؟

بله سطح DHEA را می توان به طور طبیعی در شرایط خاصی افزایش داد.
به عنوان مثال، تحت محدودیت کالری، مقادیر دی اچ ای آ افزایش می یابد. به همین دلیل، برخی پیشنهاد کرده‌اند که محدودیت کالری ممکن است ساخت طبیعی این هورمون را افزایش دهد. ورزش منظم همچنین خروجی طبیعی DHEA را در بدن افزایش می دهد.

چه مکمل هایی را نباید با دی اچ ای آ مصرف کرد؟

دی اچ ای آ  را با استروژن استفاده نکنید. ترکیب دی اچ ای آ و استروژن ممکن است باعث علائم استروژن اضافی مانند حالت تهوع، سردرد و بی خوابی شود. خمچنین استفاده از DHEA با لیتیوم ممکن است اثربخشی دارو را کاهش دهد.

چقدر طول می کشد تا فواید DHEA در بدن نمایان شود؟

سطح دی اچ ای آ  در بدن شما نسبتاً سریع به مکمل ها پاسخ می دهد. این به ویژه در مورد بهبود میل جنسی بیشتر است. اما اکثر مزایای دی اچ ای آ  یه زمان بیشتری نیاز دارد تا متوجه آن شوید. قبل از اینکه به دنبال تغییرات مهم دیگری باشید،برای دیدن نتایج ، حداقل برای دو ماه مکمل صبر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *